Vis daugiau ir daugiau žmonių supranta, kad dviračiai yra kelias į ekologišką, sveiką ir gražią aplinką bei puikų susisiekimą. Dviratis neteršia aplinkos (kitaip negu motorinės transporto priemonės), jis paįvairina mūsų gyvenimo būdą ir užuot visą dieną sėdėję prie kompiuterio gauname ir pravažiuoti, o taip pat dviračiai neužima per daug vietos kiemuose, todėl nekyla tokių problemų kaip su automobiliais, kai būna neįmanoma pasistatyti mašiną savo kieme. Galiausiai, dviračiai yra daug saugesni, kasmet keliuose nukenčia mažiau dviratininkų negu kitų eismo dalyvių, o taip pat jie ir sąlyginiai nebrangūs, nereikalaujantys kuro sąnaudų, draudimo. Jų trūkumas yra tas, kad dviračiu gali važiuoti tik gražią dieną, esant palankioms oro sąlygoms, taip pat negali transportuoti daug daiktų, negali važiuoti vienu dviračiu daug žmonių ir nenuvažiuosi labai ilgo atstumo. Visgi, didmiesčiuose dviratis yra puikus susisiekimo sprendimas ir neatsitiktinai vis mums tenka pavydžiai dirsčioti į olandus, kurie turi geriausiai išplėtotą infrastruktūrą. Kokių dilemų dviratininkai ar būsimieji dviračio savininkai bei vairuotojai patiria Lietuvoje?
Kokį dviratį rinktis: kalnų, miesto ar hibridinį
Dažnas klausimas, kuris kyla, tai – kokie dviračiai mums tiktų geriausiai. Dažnai mes nežinome, kaip ir kokiais dviračiais turime važiuoti, nes nesuprantame savo poreikių. Kai imi važinėti, tik tada sužinai, ko tau reikia. Dėl to netgi pravartu prieš perkant savo dviratį, pasiskolinti kažkieno kito arba išsinuomoti miesto dviratį ir pasivažinėti su juo. Tada bus paprasčiau suprasti, su kokiu dviračiu jums važinėti gera, o su kokiu nenorėtumėte nė pajudėti. Dažnam kyla klausimas: miesto, kalnų ar hibridinį dviratį? Skiriasi jų išvaizda, patvarumas, galimybės ir kaina. Miesto dviratis tikrai labai geras dalykas tiems, kas važinėja tik mieste. Tačiau kartais norisi ir iš miesto išvažiuoti. Tad ar nesuklysite, jeigu važinėsite su miesto dviračiu, o tik išvažiavę į kitą kelio pusę, kur prasideda žvyras, paslysite ir nuvirsite į griovį. Dviratį reikia rinktis tikrai labai atsargiai, kad jis tarnautų jūsų poreikiams. Su kalnų dviračiu bus nepatogu važinėti mieste, nes reikia daug jėgos jam minti, nors kelio dangos ir važiavimo sąlygos ir bus puikios. Tiems, kas tiksliai žino, kad važinės, pavyzdžiui, tik mieste, arba tik miškuose, priemiestį, o gal tik plentu – tiems paprasčiau išsirinkti. Būtent dėl tokių pereinamųjų momentų daug kas linkę rinktis hibridinius dviračius, su kuriais važinėjant galima tikėtis, kad pavyks per daug neeikvojant jėgų važinėtis mieste, o taip pat kartais pralėkti ir priemiesčiais.
Kaip vežtis krovinius dviračiu
Skirtingi dviračiai turi skirtingas krovinių vežimo galimybes. Daug kas turi užpakalinę bagažinę, miesto dviračiai neretai turi ir priekinę. Ant jos populiaru pritvirtinti didelį vielinį krepšelį, o tuomet jame jau vežtis viską: rankinę, kompiuterį ar šunį. Beje, dviratininkų patogumui yra specialių nedidelių kuprinių, kuriose galima vežiotis savo šunis taip, kad ir jiems būtų patogu, ir vairuotojui smagu važiuoti. Yra ir specialios priekabos prie dviračių, kur gali būti pritvirtinta transporto priemonė vaikams važiuoti. Mažyliai visada nori kartoti tai, ką daro vaikai, todėl jie veikiausiai norės drauge pasivažinėti.
Važiuoti dviračių taku, plentu ar šaligatviu
Jau išvažiavus pasivažinėti mieste, kils dilema dėl važiuojamosios dalies, nes nebus visiškai aišku, kuria kelio dalimi važiuoti geriausia. Pavyzdžiui, važiuoti tik dviračių taku yra gal ir neblogas pasirinkimas, tačiau deja tų dviračių takų pas mus nėra pakankamai. Kartais dviračių takas yra nupiešiamas ant šaligatvio ir jeigu čia dar prieš savaitę vaikščiojo žmonės, kurie prisimena čia einančius jau dešimtį metų, staiga vieną dieną čia ima važinėti dviračiai, o žmonės turi kaip žąsiukai eiti pakraščiu. Taigi, dviračių takai kol kas pas mus yra dar neišpildyta užduotis. Taip pat galima važiuoti šaligatviu, tačiau neišvengsite besipiktinančių praeivių replikų. Galiausiai, galima važiuoti ir plentu, tačiau tada jausite grėsmę.
Šviesos, liemenės ar tamsa
Pagal įstatymus, keliu važiuojantis dviratininkas turi būti labai atsargus, dėvėti šviesą atspindinčią liemenę ir, arba būti įsijungęs dviračio žibintus. Jeigu kažko nevykdote, papuolate į pavojų, kada jus gali nutrenkti automobilis, o taip pat ir į tvarkos saugotojų akiratį. Siekiant užtikrinti tokį saugumą, jums gali būti suteikta bauda dėl pažeidimo. Tokia dabar tvarka, ir turite jos laikytis.
Šalmas ir apsaugos – ar būtina
Ne visi dviratininkų incidentai nutinka dėl to, kad susiduria eismo dalyviai. Su dviračiu lengva nukristi ir tuomet reikės galvoti apie tai, kaip save išgelbėti. Nors ne – kai krisite, bus jau per vėlu. Apie apsaugos priemones, kaip visuomet, reikia pagalvoti iš anksto. Štai dėl ko protingas dviratininkas dėvės apsauginį galvos šalmą, galbūt ir apsaugines pirštines, tam tikras kitas apsaugas, ir tikėsis, kad viskas bus gerai, neteks kur nors nugriūti įsilėkus dideliu greičiu.